شستشوی تابلو فرش

اصول شستشوی تابلو فرش

تابلو فرش چیست؟

تابلو فرش در واقع نوعی فرش است که آن را به جای اینکه روی زمین پهن کنند، قاب می گیرند و به دیوار نصب می کنند. طرح و نقش تابلو فرش معمولا از عناصری مانند مناظر طبیعی، حیوانات، چهره اشخاص، گل و گیاه، و یا نقاشی های مشهور هنرمندان تشکیل شده است.

تابلو فرش ها به دلیل دشواری ساخت و فرایند بافت طولانی، معمولا قیمت بالایی دارند، و قطعا محافظت از چنین کالای با ارزشی باید با اصول و روش های درست انجام شود. یکی از کارهایی که می توانیم برای حفاظت و نگهداری تابلو فرش انجام دهیم، شستشوی آن است. برای کسانی که در منزل خود تابلو فرش نگهداری می کنند، بسیار مهم است که بدانند چگونه باید تابلو فرش های خود را بشویند که بافت و تار و پود خود را از دست ندهد و دچار آسیب نشود. در این مقاله از وب سایت قالیشویی آریا غرب، قصد داریم نکاتی ارزشمند و کاربردی درباره نحوه صحیح شستشوی تابلو فرش را مرور کنیم. پس تا پایان همراه ما باشید.

پیش از شست و شو چه کاری باید انجام دهیم؟

قبل از اینکه فرایند شست و شو را آغاز نمایید، یک مسئله مهم را تعیین تکلیف کنید. اینکه آیا تابلو فرش شما رنگ پس می دهد؟ اگر پاسخ بله است، پس باید بدانید که در صورت شستشوی آن، طرح و رنگ آن صدمه خواهد دید. برای اینکه این مسئله را ارزیابی کنید، اقدامات زیر را انجام دهید:

• یک دستمال تمیز و سفید رنگ را با آب ولرم، کمی خیس کنید.
• دستمال را به آرامی روی قسمتی از تابلو فرش بکشید.
• دستمال را مشاهده کنید. اگر دستمال رنگی شده است، پس نتیجه می گیریم که تابلو فرش شما رنگ پس می دهد. در چنین وضعیتی، توصیه می شود تابلو فرش خود را به مراکز معتبر و مجرب قالیشویی بسپارید تا با روش های تخصصی، آن را شست و شو دهند و تابلو فرش شما دچار آسیب نگردد.

مرحله بعدی در فرایند پیش از شست و شو، غبارگیری تابلو فرش است. قبل از شستشوی تابلو فرش، باید گرد و خاک و غبار و آلودگی های مختلف را از روی تابلو فرش پاک کنید تا شست و شو بهتر انجام شود. برای این کار می توانید به روش قدیمی و سنتی گرد گیری، تابلو فرش را بتکانید. البته باید مراقب باشید در حین این کار، ضربه های متوالی باعث آسیب و پارگی تابلو فرش نشود. و یا اینکه با استفاده از جارو برقی، این کار را انجام دهید، که این کار ساده تر و سریع تر نیز انجام می شود.

شست و شو تابلو فرش

حال که مراحل قبل از شست و شو را انجام دادیم، به سراغ مرحله اصلی یعنی شستن تابلو فرش می رویم. فرایند شستشوی تابلو فرش به صورت گام به گام:

  1. تابلو فرش را از قاب خود جدا کنید. در این کار بسیار دقت کنید زیرا امکان پارگی فرش در این مرحله بالاست.
  2. سپس غبارگیری فرش را به صورتی که توضیح دادیم، انجام دهید.
  3. تابلو فرش را روی یک سطح صاف قرار دهید، مانند سطح سرامیک و یا هر جای دیگری که برای شستشوی فرش خود در نظر گرفته اید.
  4. فرش خود را با آب خیس کنید تا آماده شست و شو با محلول شود.
  5. دو فنجان شامپو فرش را در مقداری آب ( حدود یک الی دو لیتر ) حل کنید. محلول را هم بزنید تا کاملا یک دست شود.
  6. محلول آماده شده را روی تابلو فرش بریزید و با یک اسفنج نرم، به آرامی روی آن را مالش دهید.
  7. سی الی چهل دقیقه صبر کنید تا محلول کاملا در الیاف نفوذ کند و آلودگی ها به طور کامل زدوده شوند.
  8. کف ایجاد شده روی فرش را پک کنید سپس آن را با آب بشویید.
  9. تابلو فرش را در محیط سایه و به دور از نور مستقیم خورشید بگذارید تا به تدریج خشک شود.
  10. پس از خشک شدن، دوباره با جاروبرقی سطح آن را تمیز کنید.
  11. سطح تابلو فرش را مرتب کرده و در قاب خود به درستی نصب کنید. تابلو فرش شما آماده قرار گیری در جای اولیه خود است.

نکات ایمنی شستشوی تابلو فرش

در پایان، نکاتی که باید در فرایند شستشوی تابلو فرش در نظر داشته باشید عبارت اند از:

  • آب گرم برای شستشوی تابلو فرش بسیار مضر است و باعث از بین رفتن رنگ و زیبایی اولیه آن می شود. پس به کلی از آب گرم استفاده نکنید و آب سرد برای شستشوی آن کافی است.
  • تابلو فرش را برای خشک شدن، روی طناب و یاهر چیز دیگر آویزان نکنید زیرا باعث می شود تابلو فرش شما حالتی غیر از حالت طبیعی خود را بگیرد. بگذارید تابلو فرش به صورت پهن شده خشک شود.
  • شست و شو را از بالاترین قسمت آغاز کنید تا به ترتیب کل تابلو شسته شود.
  • از برس نرم و بدون زبری برای شست و شو استفاده کنید. برس های فلزی و سیمی برای این کار اصلا مناسب نیستند.
  • از محلول شست و شو به طور مستقیم روی تابلو فرش استفاده نکنید بلکه از کف آن برای پاک سازی کمک بگیرید.

در پایان، پیشنهاد متخصصین صنعت فرش و تابلو فرش، شستن تابلو فرش در مراکز معتبر قالیشویی است. زیرا در این مراکز، شست و شو به روش های روز دنیا و با دستگاه های تخصصی انجام می شود و از هر گونه آسیب و صدمه به تابلو فرش جلوگیری می گردد.

قالیشویی آریا غرب با به کار گیری بهترین متخصصان و ابزار روز دنیا، بهترین گزینه برای انجام شست و شو و پاک سازی لوازم منزل شما، آماده خدمت گذاری به مردم عزیز ایران می باشد. با پشتیبانی 24 ساعته، تخفیف های شگفت انگیز و کیفیت بسیار مطلوب.

برای اطلاع از قیمت خدمات و سفارش خدمات مورد نیاز خود، به وبسایت قالیشویی آریا غرب سر بزنید و با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
پیمایش به بالا